top of page

Iki-wa? Iki-gai! 3 vragen die jou helpen om carrièrebeslissingen te nemen


Eeuwige twijfelaar, moi? Euhm ja eigenlijk wel. Keuzes maken, ik vind het verschrikkelijk. Maar gelukkig ontdekte ik tijdens een van mijn allereerste lessen op Thomas More drie vragen, die ik ook wel de circles of life noem (nee niet die van de Lion King, sorry Elton John), die jou helpen om je volgende carrièremove te bepalen.

Vraag 1: wat kan ik goed?

Dat lijkt een eenvoudige vraag, want iedereen is ergens goed in: sommige mensen kunnen goed schilderen, anderen kunnen goed technische problemen oplossen, terwijl andere mensen hun cool bewaren bij crisissituaties. Ik ben bijvoorbeeld goed met taal, ik kan naar het schijnt een stukje schrijven, slaag er in om orde in de chaos te scheppen en ben creatief. Maar aan de andere kant twijfel ik daar ook aan: ben ik ook echt goed met taal, of zijn mijn taalgrapjes flauwer dan die van Ben Crabbé? Ben ik echt gestructureerd, of toch eerder een chaoot? Kan ik wel schrijven? Ik twijfel soms. Maar dat is ook goed, zo blijf ik bijleren. Beter worden, weet je wel.

Vraag 2: wat doe ik graag?

Ik doe heel veel graag. Ik zou 1001 dingen willen doen: ik dans graag, ik richt graag huizen in, ik reis graag, ik schrijf graag. Geen zittend gat gekregen, zoals mijn bomma zegt.Maar wat ik vooral graag doe is mensen helpen. Ik vind dat fijn. Punt. En dat gaat heel breed: mensen helpen door ze informatie te geven, mensen helpen door een probleem op te lossen, iemand geruststellen. Het verschil maken dus, dat is voor mij het mooiste wat er is.

Vraag 3: waar kan ik geld mee verdienen?

Geld is belangrijk. Daar zijn we het over eens, toch? Maar wat voor mij veel belangrijker is, is een job vinden waar ik me kan uitleven, waar ik taken krijg die me interesseren, die aansluiten bij mijn passies. Goesting en passie, dat zijn de codewoorden. Bij mij is dat taal, schrijven, communicatie bijvoorbeeld. Maar niet iedereen was zo overtuigd van mijn droom om in de communicatiewereld te gaan werken: “Daar vind je nooit goed werk. Je kan beter iets economisch gaan studeren” of mijn all time favorite “Talen? Communicatie? Dat zijn dus de dop-diploma’s he”. Ik wil het tegendeel bewijzen en mijn droom verdorie waarmaken!

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page