top of page

Personal branding 101: En wat is nu mijn merk?


Nieuwe week, dus ook nieuwe expert classes. Deze week kwam Ils Sterckx langs. Als oprichtster van Matuvu fashion agency is ze niet alleen een superinspirerende boss lady, maar weet ze als geen ander hoe je jezelf nu moet branden. Na dat college bleef er 1 vraag door mijn hoofd spoken. Of nee, 2: waar staat het merk Stefanie voor? Waar wil ik voor Stefanie staan? Veel ploeteren, maar ik denk dat ik het heb gevonden. Voorlopig toch.

Even terug naar het begin: personal branding, c'est quoi? Heel eenvoudig gezegd betekent personal branding dat je jezelf als een merk gaat beschouwen dat je ook op een of andere manier in de markt moet zetten. Een leuk citaat hierover komt van marketing expert Tom Peters: "all of us need to understand the importance of branding. We are all CEOs of our own companies. To be in business today, our most important job is to be head marketeer for the brand called You."

Pascalleke, mijn merk!

Allemaal goed en wel, maar voor ik CEO van mezelf kan worden, moet ik eerst natuurlijk bepalen waar mijn merk voor staat. Tijdens de les van Ils maakten we daarom een korte oefening. "Beschrijf jezelf én dus je merk in 3 woorden". Eerste gedachte: help. Tweede gedachte: dat is moeilijk zeg. Ik weet niets. Derde gedachte en ook mijn antwoord: energiek, enthousiast en levensgenieter. So far so good. Wat bleek? Zowat al mijn medestudenten beschreven zichzelf als gepassioneerde mensen en levensgenieters. Verdorie. Zo kan ik me dus niet onderscheiden.

Daarom maakte ik de oefening voor mezelf de afgelopen dagen opnieuw. En opnieuw. En nog eens opnieuw. Ik ben geland op de volgende 3 woorden:

  • Energiebrok: eeuwig nieuwsgierig en actief, dus helaas niet gezegend met een -zoals mijn oma dat noemt - zittend gat'.

  • Joie de vivre: Ik leef graag en ik geniet er ook van. Eten, drinken en reizen. Familie en vrienden. Dat is wat telt voor mij.

  • Spanje-aficionada: ik heb iets met Spanje. Sommige mensen houden van voetbal, ik dus van Spanje. Belga con alma español.

Dat zijn nu mijn 3 woorden, maar over enkele maanden of jaren zijn het misschien andere woorden. Ik hoop het stiekem wel. Dat betekent dat ik geëvolueerd ben en andere dingen doe dan vandaag.

Mijn merk uitdragen

Als tweede tip gaf Ils ons mee dat we dat merk ook zoveel mogelijk moeten uitdragen, bijvoorbeeld op sociale media. Ik denk dat me dat voor een deel lukt, vooral op Instagram en Twitter dan. Op Facebook niet echt. Geen idee waarom eigenlijk. Maar ik wil ook niet alles prijsgeven. Ik wil een beetje laten zien van mijn persoonlijkheid, maar niet helemaal. Een beetje mysterie, dat mag wel vind ik.

Enjoy!

Stefanie


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page