top of page

PR in 2016: bye bye reclame, hello bloggers!


De communicatiewereld verandert snel. Heel erg snel. Wat 5 jaar geleden nog cool was, is vandaag helemaal passé en wordt niet meer opgepikt. Denk maar een de flashmobs. De belangrijkste trend vandaag? Bloggers en social influencers die van onschatbare waarde zijn voor bedrijven om hun producten te verkopen.

De afgelopen weken - ik ben nu ongeveer in de helft van het eerste semester- kreeg ik een reeks boeiende gastcolleges van PR-experten uit alle mogelijke velden. Wat me daar van bijgebleven is? 1 gigantische consistente boodschap: de klassieke PR, met vooral persrelaties, bestaat vandaag gewoon niet meer. We zijn vandaag beland aan PR 2.0 of misschien zelfs als PR 3.0 waar iedereen content creeërt, waar iedereen journalist is dankzij sociale media, en waar bloggers o zo belangrijk zijn geworden. Bloggers zijn onmisbaar geworden en de absolute trendsetters. Zij marketen jouw product. Ook tijdens mijn stagegesprek vroegen ze mij of ik in de lessen iets had gezien over influencer marketing, wie de bekende bloggers waren of welke blogger ik voor een merk zou inschakelen. En ik ga toegeven: ik besefte dat helemaal niet. Toen ik aan de opleiding PR begon had ik geen flauw idee dat voor de promotie van merken of producten bloggers en social influencers zoveel belangrijker waren dan de pers. Frederik van Prezly vatte de hele trend onlangs mooi samen: "we gaan van mediarelaties naar influencer relaties."

Bloggers zijn de nieuwe celebrities

Bloggers zijn vandaag dus niet meer weg te denken uit communicatieplannen, doordat ze zoveel succes en impact hebben. Maar hoe komt dat nu? Daar zijn volgens mij 2 belangrijke redenen voor.

1) de consumenten van vandaag kritischer en wantrouwig geworden tegenover wat bedrijven hen zeggen in hun reclamespotjes. En dat merk ik bij mezelf ook. Ik koop mijn nieuwe foundation niet omdat L'Oréal met een flitsend reclamespotje met supermodellen mij vertelt dat het de aller, aller, aller, maar echt allerbeste foundation ooit is. Nee. Ik geloof dat niet. Ik ga reviews opzoeken, ik kijk wat beautyblogster schrijven. En mijn vriendinnen doen dat ook: we gaan op zoek naar eerlijke recenties, geen reclamepraatjes. Net daar ligt het kracht van bloggers denk ik: ze staan veel dichter bij de doelgroep omdat ze er zelf inzitten, ze zijn eerlijk. Authentiek zou je kunnen zeggen. En dat maakt hen betrouwbaarder. Veel betrouwbaarder dan Gigi Hadid die zegt dat het the best foundation ever is.

2) De reviews van bloggers ook veel uitgebreider en informatiever: je ziet hoe je de producten moet gebruiken, wat de voordelen er van zijn, maar ook wat minder goed is. Dat willen consumenten vandaag weten.

De toekomst?

Een glazen bol, nee die heb ik niet. Maar ik vermoed dat de invloed van bloggers en social influencers nog zal toenemen in de toekomst. Zeker in België zijn er steeds meer jongeren die een blog opstarten en er reviews van producten of reisbestemmingen posten. Maaaarr er schuilt wel 1 gevaar: posts tegen betaling. Op dit moment worden weinig bloggers betaald voor hun posts, of toch niet veel. Als dat natuurlijk verandert, verliest de blogger geloofwaardigheid en dus ook zijn effect, denk ik.


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page