top of page

Waarom je als student niet naar een netwerkevent moet gaan (maar eigenlijk wél!)

Afgelopen week ging ik voor de allereerste keer naar een netwerkevent van de Vlaamse PR-wereld. Het event stond in gigaletters aangestipt in mijn agenda: PR-drink, 9 november, 19u. Alright, let's do this. Ik was om een of andere reden doodnerveus toen ik aankwam. Heeft dat event nu iets uitgehaald voor mij? Hier zijn 3 redenen waarom je als student beter niet naar een netwerkevent gaat (maar het is eigenlijk ook het allerbeste wat je kan doen!). Mijn gouden tip: doe het toch!

1) "Ik heb nog niets te vertellen/ik heb nog niets gerealiseerd"

Een van mijn grootste 'angsten' was het feit dat ik nog helemaal niets verwezenlijkt had. Wat ga ik die succesvolle en ervaren mensen vertellen? Ik geraakt namelijk niet veel verder dan Stefanie. 22. PR. Mechelen. Eerste netwerkevent. En dat is, nu ik er op terugkijk, een belangrijke fout die ik maakte: alleen praten over schoolwerk en de opleiding. Gevolg? Stroeve gesprekken. Ai ai ai. Vandaar ook deze tip: je kan over meer praten dan over school of over je opleiding. Praat over de actualiteit, nieuwe technologie, het event zelf. Wat dan ook! Laat je persoonlijkheid zien en laat je vooral niet afschrikken door het feit dat je weinig ervaring hebt. Dat zorgt voor fijnere gesprekken die langer duren. Je moet het ook wat leren en aanvoelen. En misschien ook belangrijk om te onthouden, de mensen die vandaag aan de PR-top staan, stonden ooit ook in jouw schoenen.

2) "Ik ken daar echt niemand"

Toen ik de zaal binnenstapte, herkende ik - buiten de gezichten van mij al even verwarde medestudenten, niemand. Alleen Ilse van BebbleBoutIt. En zij was de perfecte gastvrouw en introduceerde ons. Thank god! Bovendien leek het ook alsof iedereen iedereen kende. Niet dus. Sommige mensen kennen elkaar al, maar de meesten nog niet. Ze zijn er gewoon om contacten te leggen. Het is natuurlijk heel onwennig om op iemand af te stappen en jezelf voor te stellen, zeker als student. Maar je moet gewoon durven, of samen met een soort wingman of wingwoman op stap gaan. Je laten introduceren werkt ook heel goed.

3) En de derde reden, die is er eigenlijk niet echt

Ik heb lang gezocht naar een goede derde reden om niet te gaan, maar die is er niet. Netwerken is belangrijk en ik ben blij dat ik het al eens gedaan heb. Het was een beetje een vreemde ervarign: onwennig, maar wel leuk en leerrijk. Netwerken moet je een beetje leren denk ik, en ik heb die eerste stapjes al gezet. Dus het lijkt misschien niet geweldig nuttig om nu al te gaan netwerken, maar dat is het wel. Mensen onthouden je gezicht én ik heb toch lekker 5 (ja 5!) visitekaartjes verzameld #proud.

Dus, netwerk away people! En ga nu al, ook al verloopt het soms stroef.

Veel succes alvast ;)

Enjoy

Stefanie


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page