top of page

Employer branding: de superkracht van het juiste verhaal


The world is not made of atoms. It’s made of stories” – Muriel Rukeyser

Er wordt wel eens gezegd dat verhalen zo oud zijn als de mens, omdat verhalen vroeger dienden om kennis en wijsheid over te brengen. Verhalen waren dus toen al hot. En dat zijn ze vandaag nog altijd. Binnen de communicatiewereld kan je niet meer om storytelling, want zo heet dat met een mooi woord, heen. Steeds meer bedrijven gebruiken verhalen om hun product of merk te promoten bij de consument. Maar vandaag gaan ze nog een stapje verder: ze schrijven een verhaal voor hun (potentiële) medewerkers. Welkom in de wereld van employer branding!

Employer branding, of employer marketing, heeft twee doelen. Ten eerste huidige werknemers tonen waarom ze net bij dat bedrijf werken en hen zo te motiveren. Ten tweede potentiële werknemers aantrekken door bepaalde waarden in de verf te zetten.

Eerlijk is eerlijk, tot 2 weken terug had ik er nog nooit van Employer Branding gehoord. Toen ik in mijn agenda op woensdag 22 september zag staan “10u: Expert Class Employer Branding” dacht ik ‘Employer branding, qué?’ Maar 1 expert class en 1 bezoek aan Insilencio later, ben ik er door gefascineerd. Door hoe een doordacht, authentiek maar vooral juist verhaal een gigantisch verschil kan maken. De superkracht van verhalen, ik was het even vergeten. Waarschijnlijk ook omdat het zo evident lijkt dat bedrijven inzetten op goede employer branding. Maar dat is het dus niet. Een opdracht die we maakten liet zien dat zelfs ronkende namen als Ryanair, Lunch Garden en Kruidvat nog een berg werk hebben.

Ik zou er zelf graag mijn steentje aan bijdragen aan, want ik vind interessant om te zien hoe bedrijven een verhaal brengen om zo mensen te overtuigen die hun eigen verhaal volop aan het schrijven zijn. Misschien wordt employer branding wel een nieuw hoofdstuk in mijn verhaal … ?


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page