top of page

Overleven in PR voor Dummies: 3 toptips van een PR-starter

Over een dik half jaar start ik waarschijnlijk echt in de PR-wereld. Maar hoe overleef ik daar nu? Wat kan me helpen om een vlotte carrièrestart te maken? 1001 vragen dus waar ik voorlopig nog geen antwoord op heb. Gelukkig kwam Laura Van Den Bergh, die vorig jaar nog op de schoolbanken van Thomas More zat, deze week langs met haar inspirerende verhaal over journalistieke PR en haar ‘hoe-overleef-ik-in-de-PR’ crashcourse. Hier zijn de 3 top tips die ik uit haar verhaal meenam:

1.Netwerk til you drop: Echt altijd en overal!

In zowat elke les en gastcollege wordt dit zinnetje minstens 1x vermeld: ‘netwerken, dat is het allerbelangrijkste. Bouw daar nu al aan’. En ook Laura benadrukte het belang van een goed netwerk sterk. De PR-wereld is niet zo heel groot en er hangt ook wel een beetje een ‘ons-kent-ons’ sfeer. Een goed netwerk uitbouwen is dus essentieel: je moet nieuwe contacten leggen, maar ook zeker je bestaande relaties onderhouden. Het is belangrijk om je netwerk dus door en door te kennen.

*begint alvast naamkaartjes te maken en gaat binnenkort voor het eerst naar een netwerk event*

2. Een stageplek zoeken is een beetje zoals Tinder: je wil die perfecte match.

Een stageplek zoeken, hoe begin je daar in godsnaam aan? En wat is nu een goede stageplek? Volgens Laura is het belangrijk dat je een plek kiest waar je veel kan bijleren, waar je gepusht wordt om buiten je comfortzone te treden. Waar je dus niet alleen je sterke punten in de verf kan zetten, maar ook je mindere punten kan verbeteren. Maar daarnaast is het ook belangrijk om een klik te voelen met het bedrijf en de mensen waarmee je zal werken.

*Checklist: uitdagend? Check. Klik? Dubbelcheck. Rechts swipen!*

3. Haal alles uit je stage wat er in zit. Maar echt ALLES.

Haar laatste tip vond ik ook meteen de beste: haal alles uit je stage wat er in zit. Je moet dus meer doen dan alleen de taken die je opgelegd krijgt. Je moet volgens Laura durven vragen ‘hoe zit dat in elkaar?’, ‘hoe doen jullie dat?’, ‘kan je mij dat eens uitleggen?’. Dat zou ik zelf niet meteen gedurfd hebben, maar Laura heeft gelijk. Een stage is er om uit te leren en dat doe je alleen door initiatief te nemen.

*Note to self: kom met je luie kont vanachter je computer en vraag om uitleg.*


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page